Thursday, April 7, 2011

Mengapa Berat Nak Solat?

Rata-rata umat Islam mengetahui bahawa sembahyang atau solat lima waktu

itu hukumnya wajib. Yakni, kalau dibuat, dapat pahala dan kalau

ditinggalkan berdosa. Berdosa itu pula akan dihukum dengan seksa Neraka.



Semua umat Islam rasanya sudah maklum apakah dia seksa Neraka itu. Api

yang membakar sampai ke hati. Minumannya ialah leburan logam yang

menggelegak yang tidak terhingga panasnya. Makanannya ialah buah yang

berduri. Seksa Neraka tersangatlah pedih. Ia adalah sehina-hina tempat

untuk kembali.



Rata-rata juga umat Islam tahu bahawa sembahyang itu tiang agama. Siapa

yang mendirikan sembahyang, dia sebenarnya telah mendirikan agama. Siapa

yang meruntuhkan sembahyang, dia telah meruntuhkan agama. Mereka juga

tahu, yang membezakan di antara orang kafir dan orang Islam itu ialah

sembahyang.



Barang siapa yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja, nyata dia

telah kufur. Sembahyang adalah amalan pertama yang dihisab di akhirat.

Kalau sembahyang tidak selesai, segala amalan yang lain tertolak.



Namun masih ramai umat Islam yang tidak menunaikan sembahyang lima

waktu. Masih ramai yang cuai menunaikan sembahyang. Yang cuai menunaikan

sembahyang itu bukan sahaja orang muda tetapi juga orang tua. Bukan

sahaja orang miskin tetapi juga orang kaya. Bukan sahaja di kalangan

orang-orang bawahan tetapi juga orang-orang atasan. Bukan hanya dari

kalangan orang-orang tidak berpelajaran tetapi juga yang berpelajaran

tinggi. Bukan sahaja dari kaum pekerja atau buruh tetapi juga dari para

eksekutif dan pengurusan. Bukan sahaja di

kalangan rakyat tetapi juga pemimpin. Bukan sahaja lelaki, tetapi ramai

juga perempuan yang cuai bersembahyang.



Menjadi kafir kerana tidak bersembahyang tidak dirasakan sebagai suatu

ancaman. Meruntuhkan agama kerana cuai sembahyang juga tidak dirasakan

besar. Malahan, ancaman seksa Neraka yang begitu perit, hebat dan

dahsyat pun umat Islam tidak rasa gerun dan takut. Apakah puncanya umat

Islam jadi begini?



Kalau ditanya pendapat orang, maka akan timbullah berbagai-bagai sebab

dan alasan. Lemah imanlah. Kurang ilmu agamalah. Tidak ada asas

agamalah. Kurang didikan agamalah. Kerana pengaruh liar seperti rock,

black metal, dadah dan sebagainya. Kerana ibu ayah sibuk mengejar dunia

dan tidak mengambil berat serta tidak ada masa untuk anak-anak. Kerana

tidak ada kasih-sayang dari ibu bapa dan keluarga. Kerana sibuk dengan

urusan, kerja, tugas, perniagaan dan bermacam-macam lagi alasan.



Mungkin alasan-alasan ini boleh diterima tetapi ia lebih merupakan

alasan-alasan sampingan. Ada sebab dan alasan yang lebih pokok dari itu

iaitu rata-rata umat Islam sudah tidak kenal Tuhan. Umat Islam berat

menunaikan sembahyang kerana mereka tidak kenal Tuhan. Apabila Tuhan

tidak dikenali, maka umat Islam tidak cinta dan tidak takut dengan

Tuhan. Apabila cinta dan takut tidak ada, maka tidak wujud hubungan hati

dengan Tuhan.



Hati yang tidak terhubung dengan Tuhan tidak ada apa-apa rasa. Tidak ada

keinsafan. Tidak ada kesedaran. Tidak ada rasa bahawa Tuhan itu

diperlukan. Bahawa Tuhan itu Maha Hebat dan Maha Agung. Tidak ada rasa

bahawa kita manusia begitu kerdil dan lemah di sisi Tuhan. Walhal hati

itu adalah wakil Tuhan pada diri kita, tempat kita berzikir dan

berhubung rasa dengan Tuhan. Dalam erti kata yang lain, kalau hati tidak

terhubung dengan Tuhan, kita tidak akan khusyuk dengan Tuhan.



Itulah sebabnya konsep pendidikan Islam bermula dari apa yang disabdakan

oleh Rasulullah SAW:

Maksudnya: Awal-awal agama mengenal Allah.



Setelah Allah dikenali, dicintai dan ditakuti, maka kita akan suka

mengamalkan syariat. Kita akan suka bersembahyang. Kita akan suka

membuat perkara yang Tuhan suka. Kita akan suka menggembirakan Tuhan.

Kita akan khusyuk dengan Tuhan. Akan timbullah keinginan untuk menyembah

dan membesarkan- Nya dan untuk mengabdikan diri kepada-Nya. Barulah

datang keinginan untuk bersembahyang kerana sembahyang itu ialah

upacara untuk membesar dan mengagungkan Tuhan. Kalau Tuhan tidak

dirasakan besar dan agung maka kita tidak akan terdorong untuk

bersembahyang. Sembahyang tidak akan ada apa-apa makna.



Yang menjadi masalah, umat Islam sudah tidak dididik mengikut konsep

pendidikan Islam ini lagi. Mereka tidak dikenalkan kepada Tuhan terlebih

dahulu. Mereka dikenalkan kepada dunia dan apabila sudah tua atau

dewasa, barulah hendak berusaha untuk mengenal Tuhan. Itu pun hanya bagi

orang yang sedar dan yang mendapat hidayah.



Kalau setiap anak dididik dari kecil untuk mengenal Tuhan, maka semua

akan jadi mudah. Dari kecil lagi anak-anak sudah kenal, cinta dan takut

dengan Tuhan. Dari kecil lagi mereka sudah merasa khusyuk dengan Tuhan.

Orang yang khusyuk dengan Tuhan akan mudah bersembahyang. Tuhan ada

berfirman:



Maksudnya: Jadikanlah sabar dan solat itu sebagai

penolongmu. Sesungguhnya solat itu berat kecuali bagi

orang-orang yang khusyuk.

(Al-Baqarah: Ayat 45)



Kalau sudah tua dan dewasa baru hendak mengenal Tuhan, ia seperti anak

angkat yang sudah tua mahu diperkenalkan oleh ibu angkatnya kepada ibu

kandungnya sendiri. Memang dia akan menerima hakikat bahawa ibu

kandungnya itu memang benar ibu kandungnya. Lebih-lebih lagi kalau

disahkan dan diakui pula oleh ibu angkatnya. Tetapi untuk hidup dengan

ibu kandungnya atau untuk berpindah dari rumah ibu angkat untuk tinggal

bersama-sama ibu kandungnya, itu amat rumit sekali. Dia tidak akan mahu.

Cintanya telah tertumpah kepada ibu angkatnya kerana ibu angkatnyalah

yang telah banyak mencurahkan kasih sayang padanya. Begitu jugalah orang

yang telah meninggalkan Tuhannya untuk bermewah di dunia. Dunia seperti

ibu angkatnya. Memang sukar untuk kembali kepada Tuhan yang menciptanya.



Tidak hairanlah mengapa umat Islam tidak terdorong untuk bersembahyang.

Umat Islam tidak teringin untuk membesar dan mengagungkan Tuhan. Untuk

memuliakan, meninggikan dan mengabdikan diri kepada Tuhan. Mereka

mungkin tahu dan percaya adanya Tuhan tetapi mereka tidak merasakan

bahawa Tuhan itu benar-benar wujud. Mereka juga tidak merasakan yang

diri mereka itu hamba kepada Tuhan. Inilah bahananya kalau Tuhan tidak

dikenali.



Setakat tahu dan percaya sahaja tidak cukup untuk menjadi aqidah dan

pegangan. Ia tidak cukup untuk mendorong seseorang itu bertindak dan

beramal. Ia tidak boleh menimbulkan sesuatu komitmen atau azam yang

kuat.



Tahu dan percaya Tuhan itu adalah dengan akal. Tetapi mengenal Tuhan itu

adalah dengan hati. Orang yang tahu dan ada ilmu tentang Tuhan dikatakan

orang yang Aalimbillah. Orang yang kenal Tuhan itu dikatakan orang yang

Aarifbillah. Orang yang kenal Tuhan atau orang Aarifbillah itu, mereka

kenal Tuhan dengan hati. Mereka ada rasa-rasa bertuhan dalam hati

mereka. Mereka juga ada rasa-rasa kehambaan. Mereka itu orang-orang yang

khusyuk. Orang yang setakat Aalimbillah tidak ada rasa apa-apa.



Mari kita lihat bagaimana Rasulullah SAW mendidik para sahabat. Selama

13 tahun di Makkah, Rasulullah tidak mengajar para sahabat selain dari

mengenal Tuhan. Tidak ada hukum-hakam lain yang diajar. Sembahyang pun

belum diwajibkan.



Rasulullah mengajar para sahabat tentang Tuhan sehingga mereka

benar-benar kenal, cinta, takut dan sangat-sangat rindu dengan Tuhan.

Mereka seperti orang lapar yang tidak dapat makan. Mereka seperti orang

dahaga yang tidak dapat minum. Rindu mereka meluap-luap terhadap Tuhan.

Mereka mabuk cinta dan mabuk rindu dengan Tuhan.



Hanya pada tahun yang kesebelas baru berlaku peristiwa Israk Mikraj.

Ketika itu baru diturunkan perintah sembahyang. Apabila para sahabat

mendapat perintah sembahyang, ia ibarat pucuk dicita ulam mendatang. Ia

ibarat orang dahaga diberikan air. Ibarat orang lapar diberikan roti.

Dalam sembahyanglah para sahabat melepaskan rindu-dendam mereka pada

Tuhan. Mereka berdailog, mengadu, memuja dan memuji Tuhan. Dalam

sembahyanglah mereka bermanja-manja dengan Tuhan.



Sembahyang adalah satu hadiah yang paling besar dan berharga bagi para

sahabat. Satu perkara yang ditunggu-tunggu dan diidam-idamkan. Dengan

sembahyanglah dapat mereka meluahkan segala perasaan dan isi hati mereka

kepada Tuhan yang mereka tanggung selama ini. Sembahyang bagi mereka

adalah satu nikmat yang tidak terhingga nilainya. Sebab itu kita lihat,

sahabat yang paling malas pun, sembahyang mereka seratus rakaat sehari

semalam.



Para sahabat mencintai sembahyang kerana sebelum datang perintah

sembahyang pun, mereka sudah kenal, cinta, rindu dan takut dengan Tuhan.

Inilah yang tidak ada pada kita. Kita tidak kenal, jauh sekali cinta,

rindu dan takut dengan Tuhan. Sebab itulah sembahyang tidak menjadi buah

hati kita. Sebab itulah kita tidak terdorong untuk bersembahyang. Sebab

itulah sembahyang kita tidak manis dan kita tidak mendapat kepuasan

dalam sembahyang. Sembahyang bagi kita adalah sesuatu yang sangat payah

dan berat. Sangat meletih dan menjemukan. Bagi para sahabat, bertemu

Tuhan macam hendak bertemu kekasih. Tidak sabar-sabar ingin bertemu.

Bagi kita, bertemu Tuhan macam hendak bertemu orang yang kita tidak

kenal. Kalau tak jadi bertemu pun tak rasa rugi apa-apa.



Seperkara lagi mengapa kita merasa berat untuk bersembahyang ialah

kerana kita tidak tahu dan tidak faham sebab dan hikmah mengapa Tuhan

mewajibkan kita bersembahyang. Kita tahu, kalau semua manusia

bersembahyang pun, Tuhan tidak untung apa-apa. Kalau semua manusia tidak

mahu bersembahyang pun, Tuhan tidak rugi apa-apa. Tidak akan bertambah

atau berkurang kemuliaan Tuhan. Sifat Tuhan itu sudah sedia sempurna.

Tetapi kenapa Tuhan mewajibkan juga kita bersembahyang.



Kita diperintah bersembahyang kerana dengan sembahyanglah dapat kita

melahirkan rasa-rasa kehambaan di hati kita. Rasarasa kehambaan ialah

rasa hina, berdosa, bersalah dengan Tuhan, rasa kerdil, lemah, cemas,

gementar, takut, bimbang, rasa malu, rendah diri, berharap dan

sebagainya. Rasa-rasa kehambaan inilah yang dapat membantu kita menjadi

orang yang baik. Rasa-rasa kehambaan ini boleh memusnah dan membakar

sifat-sifat mazmumah atau sifat-sifat keji yang bersarang di hati kita

seperti sombong, hasad dengki, tamak, pemarah, bakhil, ujub, jahat

sangka, berdendam, memfitnah, mengumpat, adu domba, menghina dan

lain-lain lagi. Kalau rasa-rasa kehambaan tidak ada di dalam hati, maka

hati kita akan dipenuhi dengan sifat-sifat mazmumah seperti yang disebut

di atas.



Sifat-sifat mazmumah ini sangat merosakkan. Ia racun dalam kehidupan

manusia dan masyarakat. Apabila hati-hati manusia dipenuhi dengan

sifat-sifat mazmumah, manusia akan berkrisis, bergaduh, bertengkar,

jatuh-menjatuh, bunuh-membunuh dan berperangan sesama sendiri.



Sebenarnya yang bergaduh dan berkelahi di antara manusia itu bukan

manusia itu sendiri. Bukan lidahnya, bukan tangannya, bukan kakinya

tetapi sifat mazmumah yang bersarang di hatinya. Sifat sombong seseorang

itu berlawan dengan sifat dengki orang lain. Sifat panas baran seseorang

itu bertengkar dengan sifat keras hati orang lain. Sifat bakhil

seseorang itu berlawan dengan sifat tamak haloba orang lain dan

seterusnya. Sifat mazmumah yang bersarang di hati manusialah punca

manusia bergaduh. Lidah, tangan, kaki hanya mengikut sahaja.



Kalau hati-hati manusia dipenuhi dengan segala sifat mazmumah, maka

rosaklah kehidupan manusia. Binasalah dunia. Hilang kasih sayang. Roboh

perpaduan. Hilang kebahagiaan dan keharmonian. Terseksalah hidup

manusia. Sembahyanglah yang dapat membuatkan manusia menjadi baik ialah

sembahyang yang dapat melahirkan rasa-rasa kehambaan. Rasa-rasa

kehambaan inilah yang akan melenyapkan sifat-sifat mazmumah dari hati

kita. Kalau kita rasa hina, lemah dan kerdil di hadapan Tuhan, masakan

pada waktu yang sama kita akan merasa sombong dan angkuh dengan orang

lain. Kalau kita merasa bersalah dan berdosa dengan Tuhan, masakan kita

akan nampak salah dan dosa orang lain.



Rasa-rasa kehambaan ini secara otomatis akan melahirkan pula rasa-rasa

bertuhan. Iaitu rasa-rasa bahawa Tuhan itu Maha Hebat, Maha Agung, Maha

Perkasa, Maha Kaya dan sebagainya. Rasa-rasa bertuhan ini akan menyubur

dan menajamkan sifat-sifat mahmudah atau sifat-sifat terpuji di hati

kita. Akan tumbuh dan segarlah sifat-sifat pemurah, pemaaf,

tolong-menolong, bantu-membantu, bertolak-ansur, bertimbang-rasa,

berkasih

sayang, bertoleransi, mesra, lemah lembut, lapang dada, suka

mendahulukan orang lain dan sebagainya di hati kita.



Inilah di antara sebab mengapa Tuhan menyuruh kita bersembahyang. Supaya

manusia dapat hidup dengan aman, damai dan harmoni. Bila sifat-sifat

mazmumah bersarang di hati kita, kita akan berwatak dengan watak

syaitan. Tetapi bila sifat-sifat mahmudah menghiasi hati kita, maka

terbinalah insan kita. Kita akan berwatak dengan watak malaikat.


Hidup manusia di muka bumi akan menjadi tenang, aman dan damai dan penuh

dengan kasih sayang dan harmoni. Hidup di dunia akan menjadi begitu

indah dan bahagia. Itulah bayangan keindahan hidup di Syurga Jannatun

Naim, hasil dari kita mendirikan sembahyang.

petikan dari : http://halaqah.net/v10/index.php?page=26

No comments:

Post a Comment