Thursday, April 14, 2011

Rahsia di Sebalik SOLAT

1. ZUHUR – Semasa waktu ini, api neraka jahanam sedang marak menyala, iaitu marak semaraknya (paling panas daripada biasa). Pada waktu ini juga segala makhluk sedang bertasbih kepada ALLAH s.w.t.
- Barangsiapa yang tidak meninggalkan waktu solat zuhur ini, maka terhindarlah dia daripada keperitan api neraka.


2. ASAR – Semasa waktu ini, Nabi Adam sedang mahu menghampiri Pohon khuldi atas pujuk rayu Hawa. Sebenarnya sebelum itu, iblis telah menggunakan ular untuk berbisik kepada Nabi Adam untuk menghampiri pohon tersebut, tetapi malang Nabi Adam tidak termakan dgn bisikan dan hasutan tersebut. Kerana kegagalan untuk menghasut Nabi Adam, sebab itulah iblis menghasut Hawa dan berjaya menghasutnya. Dikatakan juga, Allah telah menyumpah Hawa dan ular tersebut.sumpahan tersebut ialah, Kaum Hawa didatangi haid (sebab Hawa memegang dan menggoyangkan pohon tersebut hingga keluar cecair daripada pohon itu) dan ular disumpah berjalan tanpa menggunakan kaki.
- Pahala mengerjakan solat pada waktu ini ialah pahala seperti bayi baru dilahirkan.


3. MAGHRIB – Pada waktu ini ALLAH telah menerima balik taubat Nabi Adam, yang ketika itu di Jabal Rahmah, Padang Arafah.
- Sekiranya kita bersolat pada waktu ini, ALLAH memperkenankan doa hambanya. Pada waktu ini ALLAH sedang menunggu kita meminta daripada-NYA.


4. ISYAK – Solat isyak sebenarnya telah dilakukan oleh para Nabi-Nabi sebelum Nabi Muhamad diutuskan lagi.
- Pahala pada waktu ini ialah cahaya akan mengiringi kita semasa Isra’ Mikraj.

5. SUBUH – Bebas daripada 2 penyakit: 1. Munafik 2. Api Neraka

No comments:

Post a Comment